Canada

Canada & USA 2011 – dag 14 – Icebergs en het hol van pluto

Klik hier voor een overzicht van de reis

Route: Jasper NP – Wells Gray PP
Afstand:  383 km
Activiteiten: Cavell Meadows & Angel Path Loop, Clearwater Lake, Wells Gray PP
Weer: bewolkt
Wildlife: 1 Caribou, 1 Bever, 1 Pika, 1 Zwarte beer, alweer vele eekhoorns
Overnachting:  False Creek Campground, Clearwater Lake

De wekker gaat af om 8u want we hebben vandaag weer vanalles gepland: in de voormiddag een stevige wandeltocht van 9 km en in de namiddag een autotocht van 380 km richting Wells Gray Provincial Park.
Na een ontbijt met eieren plooien we de tent op en vertrekken meteen naar de voet van Edith Cavell Mountain waar we starten met de Angel Path Loop. Dit is een wandeling van slechts 1,6 km dat leidt tot het ongelooflijk mooie meertje aan de voet van de Edith Cavell Glacier. De ijsbrokken liggen er verspreid in het meer en de gletsjer geeft het meer een melkachtig groene schijn. Prachtig!
De Loop is nogal druk bezocht door toeristen omwille van de korte en gemakkelijke aard van de wandeling en de prachtige omgeving. Wij laten het hier niet bij en combineren de Loop met de Cavell Meadows Trail. In totaal goed voor 9 km en een stijging van 1753m naar 2200m.
Vooral het einde is een flinke kuitenbijter en herinnert ons aan de stenen maanlandschappen in Noorwegen.
Onderweg zien we een bever, een pika, enkele eekhoorns en in de verte zelfs een zeldzame Caribou !
Uiteraard begint het alweer te regenen van zodra we aan de top zijn maar de uitzichten over de Edith Cavell glacier zijn zeker de zware klim waard!

Na de wandeling vertrekken we richting Wells Gray PP.
Wells Gray PP stond aanvankelijk niet op onze planning, maar na de tip van het nederlands koppel hebben we besloten om toch een dag in het park door te brengen. Wells Gray is een minder gekend provinciaal park maar spreekt ons vooral aan omwille van de kano-mogelijkheden op het 22 km lange meer, met de mogelijkheid om wild te kamperen langs de oevers.
Onderweg naar Wells Gray zien we nogmaals een zwarte beer langs de drukke baan.

We tanken aan een tankstation waar er nog voor ons getankt wordt. Wat een service!

Via het stadje Clearwater rijden we Wells Gray binnen om tot het begin van Clearwater Lake te geraken. We rijden 60 km over een klein baantje, waarvan de laatste 23 km er in een heel slechte staat bij ligt. We kruisen onderweg geen enkele auto en eventjes twijfelen we over onze keuze en vragen we ons af waar we gaan belanden. Na bijna twee uur rijden (voor maar 60 km!) komen we eindelijk terecht aan False Creek Campground. We zijn werkelijk in the middle of nowhere beland. De bewoonde wereld is hier ver weg! Buiten een camping en een hutje is hier niets.
In het hutje reserveren we de kano’s voor de volgende 2 dagen en na een slaatje en een theetje aan het kampvuur leggen we de spullen gereed voor de tocht en gaan we slapen.